Veelgestelde vragen

Informatie

Waarom biologisch?

Wanneer je kiest voor biologisch, kies je voor het milieu en je gezondheid. Bij de teelt van biologische gewassen worden geen kunstmest of chemisch-synthetische bestrijdingsmiddelen gebruikt. Bij de verwerking worden geen synthetische geur-, kleur-, en smaakstoffen gebruikt. Chemische pesticiden worden door gewassen opgenomen en door de consumptie ervan komen ze uiteindelijk ook in je lichaam terecht. Pesticiden en kunstmest vervuilen bovendien onnodig het grondwater en daarmee ook de leefomgeving. Biologische landbouw echter, bevordert de biodiversiteit en put de grond niet uit zodat de gewassen in alle rust alle noodzakelijke mineralen op kunnen nemen. De smaakontwikkeling komt zo beter tot zijn recht. Biologische producten zijn uiteraard vrij van genetische manipulatie.

Wat is het biologische keurmerk en wie voert de controle hierop uit?

Skal Biocontrole is een onafhankelijke organisatie voor het toezicht op de biologische productie in Nederland. Aanduidingen als biologisch, ecologisch, bio, eco of eko en organic zijn wettelijk beschermd. Een landbouwproduct of voedingsmiddel mag alleen een of meerdere van deze aanduidingen bevatten wanneer het productieproces en de gehele keten aan wettelijke voorschriften voldoen. De Europese overheid bepaalt de regels, de ruim 5000 gecertificeerde Nederlandse bio-ondernemers leven deze na en Skal controleert hierop. Met de afgifte van dit keurmerk maakt Skal de betrouwbaarheid van biologische producten zichtbaar voor afnemer en consument. Zo kan de consument er van op aan dat een biologisch product ook écht biologisch is. Skal houdt toezicht op de hele biologische keten, in opdracht van het Ministerie van LNV. Ook Bio-Brouwmaat wordt door Skal Biocontrole gecontroleerd en is door hen gecertificeerd.

Verpakken

Hoe wordt de hop verpakt en bewaard?

Al onze hop wordt per gewichtseenheid vacuüm verpakt en sterk gekoeld bewaard. Om de hop tegen licht te beschermen hebben we gekozen voor een UV-beschermende  verpakking. Al onze (vacuüm) verpakkingen zijn kiemarm, voedselveilig en voldoen aan de geldende HACCP-eisen.

Hoe wordt geschroot mout verpakt?

Bij onze “Bio Moutstort Op Maat” en “Bio Recepten Op Maat” bestaat de mogelijkheid om het mout geschroot te laten leveren. Het advies is om geschroot mout binnen drie maanden na schroten te gebruiken. Als extra wordt ons geschroot mout in kiemarme HACCP controlled zakken vacuüm verpakt.

Wij besteden veel aandacht aan het vacumeren en het verpakken van gevacumeerd  geschroot mout. Desondanks kan het voorkomen dat tijdens het transport een vacuüm verpakking lek raakt. De best before end datum op de verpakking geldt voor geschroot mout wat niet vacuüm verpakt is. Het mout in een lek geraakte zak is zonder verlies aan kwaliteit tot deze datum te gebruiken. Let hier wel bij op dat het mout niet blootgesteld wordt aan licht en warmte. Feitelijk is geschroot vacuüm verpakt mout langer houdbaar dan de BBE datum vermeld op het etiket. Ons advies is om geschroot mout zo kort mogelijk voor de brouwdatum te bestellen.

Waarom worden dozen hergebruikt?

De fabricage van dozen kost veel grondstoffen, energie en water. De toename van pakketzendingen heeft zijn weerslag op het milieu. Daarom kiezen wij, waar mogelijk, voor hergebruik van dozen en eventueel andere verpakkingsmaterialen. Dit kunnen gebruikte dozen zijn maar ook dozen afkomstig van restpartijen en overproductie.

Verzenden en retourneren

Wanneer en hoe wordt mijn bestelling verzonden?

Bestellingen op werkdagen geplaatst vóór 15.00 uur worden in de regel de eerstvolgende werkdag bij je afgeleverd. Op de checkout-pagina kun je zien wat voor jouw adres de eerstkomende dag van levering is. Je kunt hier buiten een andere leverdag ook meerdere afleveropties voor jouw zending kiezen. Voor sommige opties worden kosten in rekening gebracht! Mocht vanwege omstandigheden je bestelling niet dezelfde dag verzonden kunnen worden dan wordt op de checkout-pagina aangegeven wat de eerstvolgende leverdag voor jouw adres is. 

Houd rekening met aangepaste bezorgtijden rond de feestdagen, deze kunnen afwijken!

Betrouwbaarheid is erg belangrijke voor Bio-Brouwmaat, daarom verzenden wij onze pakketten via MyParcel/PostNL. Je ontvangt een e-mail met track & trace informatie zodat je jouw zending kunt volgen.

Wat zijn de kosten voor verzenden?

De verzendkosten voor pakketten binnen Nederland zijn tot 23 kilo € 6,50 incl. BTW

De verzendkosten voor pakketten naar België zijn tot 23 kilo € 8,75 incl. BTW

De verzendkosten voor pakketten naar Duitsland zijn tot 23 kilo € 9,00 incl. BTW

Verzendkosten overige landen op aanvraag.

Let op! het maximale gewicht per pakket is inclusief verpakking en verpakkingsmaterialen.

Kan ik mijn bestelling afhalen?

Bio-Brouwmaat heeft geen fysieke winkel. In overleg kunnen bestellingen op afspraak bij Bio-Brouwmaat worden afgehaald; kies dan tijdens het afrekenen op de checkout-pagina de optie “afhalen bij Bio-Brouwmaat”. Het laten verzenden naar en het afhalen bij een PostNL retailpunt is niet gratis en betekent dat er ook verzendkosten in rekening worden gebracht. Enkel het afhalen bij Bio-Brouwmaat is vrij van verzendkosten.

Wat is de bewaartermijn bij PostNL afhaallocaties?

Waneer je bij een bezorgpoging niet thuis bent probeert PostNL het op een andeer moment nogmaals. Na twee bezorgpogingen bewaren zij het op een PostNL afhaallocatie waar je dan je bestelling kunt afhalen. Dit geldt ook wanneer je hebt aangegeven dat je je bestelling direct wilt afhalen op een PostNL afhaallocatie. De bewaartermijn van pakketten op PostNL afhaallocaties is per 1 september 2019 zeven dagen. Daarna wordt het retour naar Bio-Brouwmaat gestuurd. 

Kan ik mijn bestelling retourneren?

Je hebt het recht je bestelling tot 14 dagen na ontvangst zonder opgave van reden te annuleren. Je hebt na annulering nogmaals 14 dagen om je product retour te sturen. Je krijgt dan het volledige orderbedrag inclusief verzendkosten gecrediteerd. Enkel de kosten voor retour van je huis naar Bio-Brouwmaat zijn voor eigen rekening. Deze kosten bedragen circa € 6,95 per pakket. Raadpleeg voor de exacte tarieven de website van je vervoerder. Indien je gebruik maakt van je herroepingsrecht, zal het product met alle geleverde toebehoren en – indien redelijkerwijze mogelijk – in de originele staat en verpakking aan Bio-Brouwmaat geretourneerd dienen te worden. Om gebruik te maken van dit recht kun je contact met ons opnemen via info@bio-brouwmaat.nl of via het contactformulier. Wij zullen vervolgens het verschuldigde orderbedrag binnen 14 dagen na aanmelding van je retour terugstorten mits het product reeds in goede orde retour ontvangen is. Voor retourzendingen gebruik je het formulier voor herroeping dat je hier kunt downloaden.

Uitzonderingen retouren

1. Uitzondering retour maatwerk

“Bio Moutstort Op Maat” en “Bio Recepten Op Maat” worden volgens de door jouw ingevoerde specificaties op maat bereid. Het herroepingsrecht is op deze producten dan ook niet van toepassing. De verkoop is hiermee na succesvolle betaling definitief.

2. Uitzondering retour verzegeling

Gevacumeerde producten, zoals hop en geschroot mout, worden beschouwd als verzegelde producten. Indien de vacuümverzegeling is verbroken door opening, is het herroepingsrecht niet meer van toepassing. De verkoop is hiermee na succesvolle betaling definitief.

Beschikbaarheid

Een product is niet op voorraad. Wat nu?

Wanneer een product niet op voorraad is kun je voor de te verwachten levertijd het beste contact met ons opnemen via info@bio-brouwmaat.nl of via het contactformulier.

Ik zoek iets maar vind dat niet in de webwinkel. Wat nu?

Wanneer je een biologisch product zoekt dat niet in ons assortiment is opgenomen, kun je contact met ons opnemen. Wij kunnen dan naar een gecertificeerde biologische leverancier op zoek gaan en het product eventueel in ons assortiment opnemen.

Klachtenprocedure

Bio-Brouwmaat vindt het belangrijk dat je tevreden bent en besteedt veel aandacht en zorg aan de kwaliteit (Skal certificering) en voedselveiligheid (HACCP) van de producten die wij je aanbieden. Ondanks alle aandacht en zorg kan het zijn dat je niet tevreden bent. Dat vinden we vervelend en horen het daarom graag van je als zo’n situatie zich voordoet. Dat lucht op en geeft ons de mogelijkheid om, samen met jou, naar een oplossing te zoeken en onze dienstverlening te verbeteren.

Hoe meld ik een klacht?

We raden je aan om klachten eerst bij ons kenbaar te maken door te mailen naar info@bio-brouwmaat.nl. Leidt dit niet tot een oplossing, dan is het mogelijk om je geschil aan te melden voor bemiddeling via Stichting WebwinkelKeur. Vanaf 15 februari 2016 is het voor consumenten in de EU ook mogelijk om klachten aan te melden via het ODR-platform van de Europese Commissie. Dit ODR-platform is te vinden op http://ec.europa.eu/odr. Wanneer je klacht nog niet elders in behandeling is dan staat het je vrij om je klacht te deponeren via het platform van de Europese Unie.